maanantai 21. joulukuuta 2015

Plymouth jatkoa!

Nyt ollaan viimeviikoilla vaan yritetty saada autosta kaikki mahdollinen maali ja ruoste pois hitsaajaa varten. Ollaan myös kittailtu auton kylkiä ja takaluukkua ja alkaa niistäkin pikkuhiljaa suorat tulemaan. Viime viikolla käytiin myös enemmän sisustan kimppuun ja otettiin autosta kojelauta irti. Kojelaudassa oli halkeamaa ja päätettiin kuiduttaa uusi. Plymouthin pohjatyöt taitaa olla nyt minun osalta ohi, kun alkoi joululoma ja sieltä suoraan TOP Jaksoon. 





maanantai 7. joulukuuta 2015

Suunnitelma Plymouthiin

Suunnittelimme tänään porukalla miten jatkaisimme auton tekoa ennen hitsaajan tuloa. Auton takakyljet pitää viimeistellä pienillä kittauksilla suoriksi, katon kittaus, auton sisustan suunnittelu loppuun ja lopullinen maalin sekä ruosteenpoisto.

keskiviikko 18. marraskuuta 2015

Muovinkorjausta

Eilen koululle tuli 3M:stä kaveri nimeltä Jari Salovuori käymään. Hän tuli kertomaan meille hieman muovinkorjauksesta.

Alkuun pidettiin n. tunnin mittainen teoria muovissa esiintyvien ongelmien korjauksista ja siitä, että onko korjaus aina taloudellisesti kannattava vaihtoehto. Muovinkorjauksia ei saa esim. suorittaa turvallisuuteen vaikuttaviin osiin esim. jarrut tai airbag.

Teorian jälkeen siirryimme halliin, jossa jakauduimme pieniin ryhmiin ja jokainen ryhmä sai pienen muoviosan korjattavakseen. Meidän muoviosassa oli sivussa halkeama ja yksi korvake oli tehtävä uudestaan.

Aloitimme hiomalla vauriokohdista maalit pois.



Seuraavaksi loivensimme vauriokohtia vingulla, että muovinkorjaus ainetta saa laitettua tarpeeksi.


Loivennuksen jälkeen teimme kappaleeseen rasvanpoiston, suihkutimme taustalapulle ja muovinkorjaus aineelle primerin.



Taustalapun kiinnittämisen jälkeen halkeamaan, levitimme muovinkorjausaineet. Halkeamaan laitoimme normaalia 3M muovinkorjausainetta ja korvakkeeseen 3M nopeasti kuivuvaa läpinäkyvää muovinkorjausainetta, mikä sopii hyvin korvakkeiden tekoon nopean kuivumisensa ansiosta.


Valmis korvake! Valmiista halkeaman korjauksesta unohtui ottaa kuva.

torstai 12. marraskuuta 2015

Pintakilta Seminaari

Seminaarin aloitti Jari Välkkynen kertomalla Pintakilta toiminnasta ja sen ideasta.

Seuraavaksi pienen esittelyn terästyön laatuasteista piti Pintakäsittelymestari Hannu Tarvainen Ponsse Oy:stä.





Kolmanneksi pienen esittelyn Standardeista korroosionestomaalauksissa, ilmastorasitusluokista ja maalausjärjestelmistä piti Juha Kilpinen.



Neljänneksi Jouko Salonen piti esitelmän kemiallistista esikäsittelyprosesseista.
Esim.
Sinkkifosfatointi, Rasvanpoistomenetelmät


Viidentenä meille tuli jauhemaalaus menetelmistä ja maalausjärjestelmistä puhumaan Niko Skytten Teknokselta.

tiistai 3. marraskuuta 2015

Mitä ongelmia alumiinioksidin suihkupuhdistuksessa?

Alumiiniaoksidia puhallettaessa alumiiniseen pintaan voi ilmetä muutamia ongelmia.

1.Alumiinioksidi rae kuluu pienemmäksi ja lopulta hienoksi pölyksi mikä voi aiheuttaa pinnassa kipinöintiä puhallettassa ja aiheuttaa syttymisvaaran.

2.Alumiinioksidi rae kuluttaa pintaa paljon puhallettaessa kauan samaan kohtaan. Etäisyys ja puhalluskulma vaikuttavat myös paljon.

Tekijät: Jani, Jonne, Lauri, Aapo, Miikka

keskiviikko 28. lokakuuta 2015

Projekti etenee EDIT

Projekti etenee hyvää vauhtia. Tällä viikolla ollaan saatu taas paljon aikaan Plymouthin parissa. Auto on melkeinpä kokonaan jo purettu ja pohjatyöt aloitettu. Konepelti ja takaluukku on kokonaan jo hiottu ja muutamaa oveakin on aloitettu. Ruosteita on poistettu paljon auton takaosasta ja auton ulko- ja sisäreunoista. Tänään saatiin penkitkin irti verhoilijalle vietäväksi.

Takaluukku hiottuna

Ruosteen poistoa vingulla takaluukusta

Oven hiontaa

Ruosteenpoistoa takaosasta
Ruosteenpoistoa ulkoreunoista

EDIT:

Plymouth eteni taas hyvin viime viikolla, saatiin kaikki ovet hiottua, katto ja molemmat takakyljet. Takakyljistä löytyi isot määrät vanhaa kittiä, jotka hiottiin pois ja tarkastettiin mitä alta paljastui. Isoja lommoja ja kohoumia löytyi, joten aloitettiin projektin ensimmäiset kittailut. Ruosteenpoisto on myös edennyt hyvin ympäri autoa. Kohta on koko auto hiottu.

Katon hiontaa

Katto hiottu melkein kauttaaltaan

Vanhaa kittiä alkoi takakyljestä pikkuhiljaa paljastumaan...

Ensimmäiset kitit levitetty kylkeen

perjantai 23. lokakuuta 2015

Projekti starttasi

Tällä viikolla saimme halliin sisään projektiautomme Plymouth Furyn. Ensin auto pestiin saippualla ja rasvanpoisto aineella kauttaaltaan ja sitten aloitettiin purkaminen. Saimme tällä viikolla myös maalattua Turengin Logistiikalta tulleen säiliön. Säiliö maalattiin punaisella polyuretaani maalilla ja vedettiin vielä täysikiiltoinen lakka päälle.

Projekti auto Plymouth 

Auton purkua

Säiliöön maalattu värimassa

Säiliö lakattuna

maanantai 19. lokakuuta 2015

Suihkupuhdistuslaitteisto

Suihkupuhdistus

On olemassa muutamaa eri suihkupuhdistustapaa. On olemassa myös suihkupuhdistusasteet Sa 1-3. Yleisimmät suihkupuhdistustavat ovat hiekka/lasikuula/soodapuhallus ja singotus. Koulussamme on yleisimmin käytössä alumiinioksidia puhaltava kone, jota käytetään aluminisiin vanteisiin ja muihin metallisiin kappaleisiin. Alumiinioksidi koneen jälki on Sa 2 1/2 eli hyvin huolellinen suihkupuhdistus. Toinen on lasikuulapuhallin, joka on hieman alumiinioksidi konetta hienovaraisempi. Kolmas on soodapuhallus mutta sitä mahdollisuutta ei löydy koulusta. Neljäs on teräsrakeilla toimiva sinko,  joka on kätevä esim. peltivanteiden suihkupuhdistukseen.

Alumiinioksidi puhallin

Lasikuulapuhallin

Teräsrae sinko

keskiviikko 23. syyskuuta 2015

Töitä hallin puolella

Parin viikon sisään ollaan tehty jokunen työ. Saatiin Transporterin etu- ja takapuskuri maalattavaksi. Puskurit piti maalata valkoiseksi. Takapuskurin kulmassa oli halkeama ja ensin se korjattiin muovinkorjausaineella ja lopuksi tasoitettiin polyesterikitillä. Ennen hiomaväriä puskurit hiottiin tasaiseksi. Se oli hyvin työlästä kovan muovipinnoitteen takia. Ensin ruiskutettiin muovitartunta ja sitten  perään hiomaväri. Puskurit hiottiin tasaiseksi ja sen jälkeen vedettiin lopullinen pohjaväri ja suorakiiltoo valkoinen. Näistä kahdesta vaiheesta unohdin ottaa kuvia.

Sain myös työn alle vanhan mallin jopon mikä piti maalata valkoiseksi. Aloitin mahdollisilla suojauksilla ennen puhallusta. Vanteissa melkein työn vaikein ja työläin vaihe tulikin kun pinnoja ei saanut maalata niin oli ne suojattava. Suojasin siis vanteen keskiöt ja jokaisen pinnan erikseen ennen puhallusta. Kun osat oli puhallettu niin ei muutakun jauhemaali päälle! Muutama metalli osakin kiillotettiin.

Lopussa vielä kuvia töistä.


Takapuskurin kittausta


Tämän värinen puskuri oli alunperin


Takapuskuri valmiina maalattavaksi



Takapuskuri hiomavärissä


     Jopon runko puhallettuna


Vanteet puhalluksen ja suojauksien poiston jälkeen


Toinen vanne suojattu ja puhallettu


Jopon runko maalattuna


Lokasuojat ja muut osat maalissa


Muutama osa kiillotettuina


Autoin myös Volvon takalokasuojan kittauksessa


EDIT:

Jopon lopputulos

maanantai 17. elokuuta 2015

Kesäloma ohi!

Viime viikolla loppui loma ja oli aika palata takaisin koulunpenkille. Ensimmäinen viikko oli aika rauhallinen hallin puolella. Ensimmäinen päivä oli vähän totuttelua takaisin ja meidät tuutorit esiteltiin uusille ykkösille. Tämän jälkeen meille jaettiin vastuualueet ja pistettiin jokainen omamme kuntoon. Seuraavana kahtena päivänä pääsinkin jo maalaamaan pienen pyörän rungon jauhemaalilla ja autettiin ykkösiä kittausharjoituksissa. Eka viikko oli vain 3 päivää eli ei siinä paljoa kerenny tekemään, mutta ihan hyvä että pikkuhiljaa palataan takas työhön.

sunnuntai 22. maaliskuuta 2015

Kawasakin tankki

Saimme asiakkaalta työksi kawasakin tankin. Ensin pesimme tankin rasvanpoistoaineella ja tarkistimme löytyykö vaurioita, ja kyllähän sieltä muutama lommo paljastui. Ei muutakun kittaamaan!

        Ensin karhensimme kitattavat kohdat              hiomakoneella, paperina käytimme P180.              Sen jälkeen muutama kittaus päälle!


Kittauksen jälkeen tankkiin ruiskutettiin filleri mutta siitä ei ole kuvia. Tämän jälkeen pinta hiottiin tasaiseksi ja sitten ruiskutettiinkin jo pohjaväri.

                 Pohjaväri ruiskutettuna



 Kawasakin vihreä värimassa ruiskutettuna



ja viimeiseksi vedettiin lakka, valmis!