torstai 27. marraskuuta 2014

Työtunnit ja työskentelyä

Tänään keskusteltiin päivän alussa vähän työtunneista työpaikoilla ja koulussa. Tänään meillä oli 5 tunnin päivä (lukuunottamatta taukoja). Tein omasta mielestäni ihan ahkerasti hommia koko päivän kun niitä riitti kokoajan, niin ei tullut sitä turhaa istumista!

Tällä viikolla tehtiin asiakastöitä loppuun. Keskiviikkona maalattiin putket suorakiilto mustalla ja ihan hyvät niistä tuli. Tänään olivat vuorossa skootterin katteet. Hioimme P800 paperilla tasaiseksi ja siirrettiin kammioon! Pölyn- ja rasvanpoisto ja sitten sekoitettiin maali. Ruiskutus ei mennyt ihan nappiin tällä kertaa, ainakaan omalta osalta. Tuli pienet valumat huolimattomuusvirheen takia, mutta eiköhän se siitä! Katteiden värinä toimi valkoinen.

maanantai 20. lokakuuta 2014

Korkeapaineruiskun hyödyt ja Standardit

Korkeapaineruisku on joissakin tilanteissa parempi vaihtoehto kuin tavallinen HVLP-ruisku. Korkkari on suunniteltu niin, että sillä maalataan isoja kappaleita ja laajoja pintoja. Sillä saa paljon paksumman kuiva- ja märkäkalvon yhdellä vedolla, kuin hajoitusilmaruiskulla. Joten korkeapaineruisku on kätevä, jos pitää maalata nopeasti ja paljon. Korkeapaineruiskua käytettäessä on muistettava oikeat suojavälineet : hengityssuoja, suojalasit, suojakäsineet, haalarit ja turvakengät.

Standardi eli standardisointi tarkoittaa yhteisten toimintatapojen laatimista. Standardit ovat asiakirjoja joiden tarkoituksena on helpoittaa kuluttajia ja elinkeinoelämää. Sillä lisätään tavaroiden/tuotteiden turvallisuutta ja yhteensopivuutta, sekä tärkeänä osana, suojellaan kuluttajaa. 

        

                    korkeapaineruisku


sunnuntai 28. syyskuuta 2014

Tavoitteet

Tavoitteenani on koulusta oppia vielä paremmaksi ruiskumaalariksi ja lakkaajaksi. Etenkin haluan parantua vielä lakkauksessa, koska se on tärkeä vaihe maalauksessa. En ole päässyt vasta kun kerran lakkaamaan, joten en sitä niin hyvin vielä osaa. Oisi kiva myös oppia jokin erikoismaalaus tavoista, sillä niistä on hyötyä tulevaisuudessa.

Erikoismaalausta ja lakkausta

Tällä viikolla pääsimme ensimmäisen kerran kokeilemaan erikoismaalausta ja osa pääsi myös lakkaamaan. Jari näytti meille kynäruiskutuksen käyttöä ja huoltoa. Ensimmäiseksi meidän piti tehdä itsellemme sablonat ja opetella niiden käyttöä. Kynäruiskutuksen aiheena oli trueflames. Ennen ruiskutusta yksi kakkosluokkalainen näytti meille ruiskun purkamisen ja sen jälkeen se piti tehdä pari kertaa itsenäisesti. Liekkien teko oli aika vaikeaa. Sitten kun sabloonaa oppii kunnolla käyttämään se näkyy lopputuloksessa. Jari näytti meille myös taitojaan kynäruiskulla tekemällä kromattuun kypärään candyliekit. Pääsin kokeilemaan myös ensimmäistä kertaa lakkausta ja kohteena oli autonovi. Lakkaus meni ihan hyvin, vähän oisi saanut laittaa enemmän. Tällä viikolla saimme myös maalattua elintarvikelaatikon.


Jarin taidonnäyte



ovi lakattuna

torstai 11. syyskuuta 2014

HVLP- ruiskun pesu ja huolto

Maalauksen jälkeen ruiskusta valutetaan suurimmat maalit pois painamalla ruiskun liipaisin pohjaan. Tämän jälkeen pestään maalikannu liuottimella eli tässä tapauksessa yleensä käytetään tinneriä. Kannun pesun jälkeen laitetaan kannuun tinneriä ja liuotetaan sitä ruiskun läpi. Tämän jälkeen ruiskusta irroitetaan hajoitusilma suutin, neula ja ainesuutin ja käydä kaikki osat läpi tinnerin ja pensselin kanssa. Jos ruiskun pesee koneella, laitetaan ruisku pesulaitteeseen ja paineilmaletku kiinni ruiskuun. Sen jälkeen lasketaan liuotinta läpi ja painetaan liipaisimesta samaan aikaan. Lopuksi on hyvä laittaa ruiskun sisään hieman liuotinta, ja laittaa korkki maalikannun kiinnityskohtaan. Tämä estää sen, jos ruiskuun onkin jäänyt maalia, ettei se kovetu sinne.

lopussa vielä jotain kuvia ruiskun pesusta

keskiviikko 10. syyskuuta 2014

OPS:in pohdintaa

Meidän mielestä nykyinen "3D-systeemi" on ihan hyvä opetustapana. Eli tämänhetkinen ops on kaikille meille sopiva. Se on helposti tulkittavissa ja kaikki löytyy netistä.

- Jani,Alex,Sanna,(Jori)

torstai 4. syyskuuta 2014

Metallikitin ominaisuudet

Metallikitti on erinomainen valinta hankaliin ja moniosaisiin asennuksiin. Se soveltuu hyvin myös hitsaus saumojen viimeistelyyn ja metallin halkeamien täyttöön. Hyvä sekoitus-suhde metallikitille on sama kun muissakin kiteissä eli noin 2,5%. Työstämisaika kitille on noin 3-5 minuuttia. Kitin ohenteena käytetään tinneriä, kitin lastasta irrottamiseen

Asiakastöitä & metallituotemaalausta

Koulussa on ollut nyt pari kiireistä viikkoa asiakastöiden parissa. Saimme ensiksi viimeviikolla asiakkaalta 9 metalliputkea jotka piti maalata vaahteranlehden vihreäksi. Valmista oli oltava mahdollisimman nopeasti. Aluksi maalasimme putkiin mustan epoksi pohjamaalin, joka on hyvä suoja putkiin korroosiota ja rankkoja sääolosuhteita vastaan. Putket pääsimme maalaamaan lopulliseen pintamaaliin vasta tällä viikolla joten tämä työ hieman myöhästyi aikataulusta. Muutama ryhmä sai työkseen pöydän jalkoja, joilla oli myös hyvin kiire. Jaloista oli saatava kiiltävän mustia parissa päivässä. Aloitimme ryhmämme kanssa normaalilla rasvan- ja pölyn poistolla. Tämän jälkeen hioimme käsin isoimmat naarmut pois. Näiden jälkeen pääsimme kokeilemaan meille jotain uutta, hiekkapuhallusta. Hiekkapuhaltimella saimme helposti pöydän jalkoihin hyvän, hieman karkean pinnan jotta maali tarttuisi paremmin. Tänään pääsimme maalaamaan pöydänjalat pintamaaliin. Maalaustapana käytettiin meille uutta tapaa, jota emme olleet ennen kokeillut, jauhemaalausta. Maalaus sujui ihan hyvin ensimmäiseksi kerraksi. Näiden kaikkien lisäksi tällä viikolla jokainen ryhmä on saanut asiakastyöksi auton, joka on pitänyt pestä ja vahata huolellisesti. Viikko on ollut mielenkiintoinen. On oppinut ja päässyt kokeilemaan taas paljon uusia asioita.

Tässä vielä muutama kuva

keskiviikko 27. elokuuta 2014

2. Etätehtävä: Esikäsittely tapoja

iEsikäsittely on työn tärkeimpiä vaiheita, koska se vaikuttaa paljon lopputulokseen. On olemassa paljon erilaisia esikäsittelytapoja ja yleisimmät näistä ovat kaikki erilainen hiominen ja peseminen/putsaaminen sekä kittaus. Ennen hiomista esine/asia yleensä esikäsitellään pesemällä se. Hiomista varten on kehitetty erilaisia hiomakoneita. Koneet eivät vain ole kovin käteviä pienten alueiden hiontaan, ja siksi myös hiotaan käsin, mutta esim. epäkeskollahiomakoneella on kätevää ja nopeaa poistaa pinnasta vanhaa maalia. Lommojen ja muiden pinta vaurioiden korjaukseen esikäsittely tapana toimii kittaus. Massamaista kittiä ja kovetetta sekoitetaan keskenään. Sen jälkeen se levitetään lommon/vaurion päälle kittilastalla täyttämään lommo. Sen jälkeen pinnasta hiotaan pois ylimääräinen kitti. On olemassa myös erilaisia kittilastoja esim. metallisia- ja kumisia. Kittiäkin on erilaista tarkoitettuna erilaisille pinnoille kuten polyesteri, metalli ja lasikuitu kittiä.

auton ovessa olevien lommojen korjausta polyesterikitillä

1. Etätehtävä : Korroosio

Paha korroosiovaurio  näkyy auton lokasuojasta otetusta kuvasta. Pinnalle on kertynyt runsaasti oranssi-ruskean väristä rautaoksidia. Korroosion jatkumisen estämiseksi tarvitsee tehdä muutamia toimia. Kuten hioa lokasuojan pinta niin että rautaoksidi häviää. Ensin hieman karkeammalla hiomapaperilla, ja sitten siirtymällä pikkuhiljaa hienompaan. Tämän jälkeen on hyvä tehdä rasvan- sekä pölyn poisto, että maalipinnasta saa paremman ja tasaisemman! Lopuksi vaurion päälle maalataan paksukerros pohjammaalia ja sitten lopullinen pintamaali peittämään ja suojaamaan sitä uuden korroosion estämiseksi.

tiistai 26. elokuuta 2014

Ensimmäinen kirjoitus!




Moro!

Mä oon Jani. 16-vuotias poika Turengista. Käyn koulua Hämeenlinnassa Tavastialla. Linjana toimii pintakäsittelijä ala. Tarkoituksena on tänne blogiin kertoa pintakäsittelijän töistä ja muutenkin opiskeluista ja niiden etenemisestä.