keskiviikko 27. elokuuta 2014

2. Etätehtävä: Esikäsittely tapoja

iEsikäsittely on työn tärkeimpiä vaiheita, koska se vaikuttaa paljon lopputulokseen. On olemassa paljon erilaisia esikäsittelytapoja ja yleisimmät näistä ovat kaikki erilainen hiominen ja peseminen/putsaaminen sekä kittaus. Ennen hiomista esine/asia yleensä esikäsitellään pesemällä se. Hiomista varten on kehitetty erilaisia hiomakoneita. Koneet eivät vain ole kovin käteviä pienten alueiden hiontaan, ja siksi myös hiotaan käsin, mutta esim. epäkeskollahiomakoneella on kätevää ja nopeaa poistaa pinnasta vanhaa maalia. Lommojen ja muiden pinta vaurioiden korjaukseen esikäsittely tapana toimii kittaus. Massamaista kittiä ja kovetetta sekoitetaan keskenään. Sen jälkeen se levitetään lommon/vaurion päälle kittilastalla täyttämään lommo. Sen jälkeen pinnasta hiotaan pois ylimääräinen kitti. On olemassa myös erilaisia kittilastoja esim. metallisia- ja kumisia. Kittiäkin on erilaista tarkoitettuna erilaisille pinnoille kuten polyesteri, metalli ja lasikuitu kittiä.

auton ovessa olevien lommojen korjausta polyesterikitillä

1. Etätehtävä : Korroosio

Paha korroosiovaurio  näkyy auton lokasuojasta otetusta kuvasta. Pinnalle on kertynyt runsaasti oranssi-ruskean väristä rautaoksidia. Korroosion jatkumisen estämiseksi tarvitsee tehdä muutamia toimia. Kuten hioa lokasuojan pinta niin että rautaoksidi häviää. Ensin hieman karkeammalla hiomapaperilla, ja sitten siirtymällä pikkuhiljaa hienompaan. Tämän jälkeen on hyvä tehdä rasvan- sekä pölyn poisto, että maalipinnasta saa paremman ja tasaisemman! Lopuksi vaurion päälle maalataan paksukerros pohjammaalia ja sitten lopullinen pintamaali peittämään ja suojaamaan sitä uuden korroosion estämiseksi.

tiistai 26. elokuuta 2014

Ensimmäinen kirjoitus!




Moro!

Mä oon Jani. 16-vuotias poika Turengista. Käyn koulua Hämeenlinnassa Tavastialla. Linjana toimii pintakäsittelijä ala. Tarkoituksena on tänne blogiin kertoa pintakäsittelijän töistä ja muutenkin opiskeluista ja niiden etenemisestä.